Het belang van Employer Branding op LinkedIn

2. Employer Branding via LinkedIn
Op zoek naar nieuwe medewerkers? Ontdek hoe je via LinkedIn nieuw talent kunt aantrekken voor je onderneming. Met onze tips en tricks kan je er meteen mee aan de slag.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Wat is Employer Branding?

Definitie: “Employer branding is het sturen van je bedrijfsimago tot een geweldige plek om te werken” – en dat kan op verschillende manieren.

Het gebruik van sociale media is daar een manier van. Een zeer belangrijke manier zelfs, gezien het immens bereik. En vandaag de dag, kan dat net het verschil maken om de war for talent te winnen. Dus als jij moeite hebt om nieuwe medewerkers aan te trekken, dan kan het wel eens lonen om LinkedIn eens onder de loep te nemen.
Een fijne werkplek draagt bij tot Employer Branding

Waarom is employer branding belangrijk?

Simpel. Talent aantrekken doe je vandaag de dag niet meer door enkel de kernwaarden van je onderneming op te sommen. Daarom gaat employer branding verder. Veel verder. Het gaat om de totaalbeleving rond je onderneming, het dagelijkse reilen en zeilen. Belangrijk om hier voldoende bij stil te staan.

Waarom Employer Branding van belang is? Mensen willen meer dan ‘ergens werken’. Ze willen ergens bijhoren en gaan op zoek naar een potentiële match. Vaak is een korte screening van je onderneming genoeg om uit te maken of jouw onderneming een potentiële match is. Dit gebeurt vaak online en is dan ook meteen de reden dat het belangrijk is om je bedrijfsimago ook op je online platformen uit te dragen.

Nieuwe medewerkers aantrekken via LinkedIn

Je kent LinkedIn waarschijnlijk wel van toen je op zoek was naar je eerste job. Sinds de opstart van LinkedIn in 2003 wordt het door 60% van de Belgische beroepsbevolking gebruikt. Dit toont alleen maar aan welk bereik dit sociaal platform heeft. LinkedIn was initieel bedoeld om professionals met elkaar te verbinden. Tegenwoordig is het uitgegroeid tot werelds grootste zakelijk sociaal netwerk. En dat is nét je doelgroep bij employer branding.

Komt er dus op neer: maak gebruik van LinkedIn, want daar zit je doelgroep nu eenmaal op.
Hoe vind je nieuwe medewerkers via een social media kanaal als LinkedIn

Nieuwe medewerkers aantrekken via LinkedIn

Het juiste talent aantrekken draait om authentiek zijn. Vermijd onaangename verrassingen en communiceer een bedrijfscultuur die je achteraf ook kunt hard maken.

Een onmisbaar kanaal in de war for talent is LinkedIn. Creëer je online identiteit via een LinkedIn bedrijfspagina en zorg voor content die je toekomstige medewerkers écht aanspreken.

Employer Branding: praktische tips & tricks

3 ideeën om Employer Branding te ontwikkelen op LinkedIn

  1. Breng het team in beeld
    Nieuwe medewerkers worden deel van het team. Daarom is het belangrijk om op voorhand dit team (visueel) sterk in beeld te brengen. Denk hierbij aan leuke foto’s of video’s van teamactiviteiten of personeelsuitjes.

  2. Laat werknemers aan het woord
    Niets authentieker dan je werknemers aan het woord te laten. Dit kan eenvoudig door middel van foto’s met quotes, video testimonials, of maak een leuke GIF (je weet wel, die bewegende prentjes). Breng hierbij ook de atypische profielen in beeld, zodat potentiële nieuwe medewerkers een idee krijgen van het volledige plaatje. Let op, hou dit zo authentiek mogelijk. Perfecte scriptjes werken averechts.

  3. Deel je eigen bedrijfswaarden
    Waaraan hecht je als onderneming veel belang? Zijn er bijvoorbeeld thema’s zoals maatschappelijk verantwoord ondernemen bijvoorbeeld die je hoog in het vaandel draagt? Communiceer dit dan zeker! En laat vooral ook zien hoe je dit in de praktijk waarmaakt. Dit zal zonder twijfel de profielen aantrekken waarmee jij jouw team wilt versterken.

3 ultieme tips die je content sterk maken

Probeer naast het trekken van de aandacht, je doelgroep ook aan te zetten om in interactie te gaan. Je wilt bijvoorbeeld dat ze jouw content liken en/of sharen. Dit geeft je als bedrijf immers signalen dat er mogelijke interesse is. En niet onbelangrijk, het zorgt voor een groter bereik.

Wil je zorgen voor meer (online) interactie met je onderneming? Hieronder enkele tips:
  1. Schrijf voor je doelgroep
    Voor alle content die je post geldt 1 gouden regel: schrijf voor je doelgroep, niet voor jezelf. Redeneer altijd vanuit het standpunt van de lezer: wat heeft hij/zij hieraan? 

  2. Blijf bij de essentie
    Keep It Short & Simple (KISS) – Blijf bij de essentie van je verhaal en zet de belangrijkste info bovenin je post. Sociale media zijn vergankelijk en de aandachtsspanne van je doelgroep dus ook. Zorg daarom dat je eerste zinnen de aandacht trekken.

  3. Gebruik de juiste visuals
    Belangrijk bij het voorgaande punt is ook dat je je boodschap op een goede manier visueel ondersteunt. Wist je dat een post met een foto gemiddeld 2 keer zoveel interacties genereert dan een post zonder? Voor video’s is dit zelfs 5 keer zo veel!
Ming Wai Leung

Ming Wai Leung

Hallo! Ik ben Ming. Een optimist van aard en fan van bedrijven die voluit voor hun klanten gaan. Want een goede klantbeleving, daar hou ik van. En van Aziatisch eten, natuurlijk. Heb je vraag voor mij? Contacteer me gerust!

andere onderwerpen

Meer goede reviews krijgen voor je onderneming

Hoe verzamel je reviews van klanten?

Wanneer je als onderneming online actief bent, is de kans groot dat potentiële klanten jou eerst gaan opzoeken. Ontdek in deze blog waarom reviews van klanten van grote meerwaarde zijn voor jouw onderneming en hoe je reviews kunt verzamelen.

Scroll to Top

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.