10 onmisbare tips om nieuwe klanten aan te trekken via Facebook

Facebook tips om te gebruiken voor je onderneming
Met meer dan 7 miljoen Belgische gebruikers is er geen twijfel meer over de meerwaarde van Facebook. Ontdek onze 10 onmisbare Facebook tips jouw onderneming te doen groeien.

Maar ik heb al een website... Heb ik Facebook nodig?

Zowel een website als een Facebook pagina dragen ertoe bij om je onderneming meer online visibiliteit te geven, dat is zeker. Als we er even bij stilstaan ontdekken we echter dat elk kanaal een verschillend hoofddoel heeft.

Kort samengevat: een website heeft als hoofddoel om je meer informatie te geven over een 
onderneming. Een Facebook pagina daarentegen is meer gericht op de interactie met je doelgroep.

In de praktijk zijn deze natuurlijk nooit zo perfect afgelijnd en kan elk kanaal bijdragen tot meerdere doelen. Het is van belang om te weten dat ze elkaar aanvullen, dus de afweging die je hoort te maken is eerder op wat je het eerst (of het meeste) zult inzetten. Vergeet dus zeker Facebook niet en ga meteen aan de slag met onze 10 onmisbare Facebook tips voor je onderneming!

mobile devices, website, mockup

Een Facebook pagina maken voor je onderneming

Denk eens na over de volgende vragen als je al een website hebt: voeg jij regelmatig nieuwe informatie toe? Kan je snel en eenvoudig je eigen website aanpassen beheren? Weet je wie de bezoekers zijn en ga je voldoende met hen in gesprek?

  • Meerdere ja’s? Goed bezig! Je lijkt volop gebruik te maken van je website. Dit neemt niet weg dat het toch interessant kan zijn om eens te bekijken wat Facebook aanvullend voor je onderneming kan betekenen.
  • Toch meer nee’s? Meer redenen om meteen aan de slag te gaan met een Facebook pagina. Als we je vertellen dat Facebook gratis in gebruik is, eenvoudig om te beheren en je inzichten geeft in je doelgroep, dan is dit social media kanaal een no-brainer om mee te starten.

Ga meteen aan de slag met een Facebook pagina via het menu van je persoonlijk profiel onder “Pagina’s”, of rechtstreeks via deze link van Facebook zelf.

10 onmisbare tips om nieuwe klanten aan te trekken via Facebook

  1. Gebruik je bedrijfsnaam als de paginanaam
    Geef als paginanaam alleen de naam van je onderneming mee. Hou het bij de essentie om zo beter te scoren in de zoekresultaten van Facebook. Meer informatie zoals je slagzin of missie kan je op andere plaatsen beter kwijt. 

  2. Kies de categorie die het meest van toepassing is
    Probeer een categorie te vinden die in jouw geval het meest van toepassing is. Dit is van belang voor Facebook, zodat ze jouw onderneming correct kunnen categoriseren en voorstellen aan een doelgroep die er het meest in geïnteresseerd is.

  3. Geef alle (!) basisinformatie mee van je onderneming 
    Vergeet bij de basisinformatie naast adres zeker ook niet je actuele (!) contactgegevens en openingsuren. Niets zo frustrerend als een onderneming niet kunnen contacteren of staan voor gesloten deuren.

  4. Zorg dat je profiel- en omslagfoto een volwaardig uithangbord vormt
    Voorzie een kwalitatieve (!) profiel- en omslagfoto. Als profielfoto neem je best je logo (vierkant uitgesneden zorgt voor het mooiste resultaat). Denk eraan, je profielfoto wordt getoond als icoon als je content post of een reactie achterlaat. Je omslagfoto daarentegen werkt ondersteunend. Het creëert de context en draagt bij tot een professionele uitstraling van je onderneming. 

  5. Maak een omschrijving die interesse opwekt 
    Mensen scrollen snel op sociale media, dus onthou dat de aandachtsspanne zeer kort is. Neem daarom de tijd om je beschrijving te maken en zorg dat ze duidelijk zijn voor je doelgroep. De eerste zinnen moeten al voldoende interesse opwekken. Geef aan wat ze aan je product of dienst hebben. Niet te vergeten dat je omschrijving mee bepaalt hoe hoog je onderneming scoort in de zoekresultaten van Facebook. 

  6. Voeg een knop toe op je pagina, zodat je de geïnteresseerden meteen kunt converteren
    Facebook biedt hierbij meerdere mogelijkheden aan: om meteen iets bij je te boeken, contact op te nemen of om meer te weten over je onderneming, etc… Je kan er altijd maar één toevoegen op je pagina. Gewoonlijk wordt de knop “contact op te nemen” toegevoegd, zodat prospecten niet ver moeten zoeken als ze effectief contact wensen met jou. Voor webshops is het echter aangeraden om er een knop te plaatsen die meteen leidt naar de website.

  7. Zet tevreden klanten of fans in de kijker
    Niets werkt beter om je doelgroep te overtuigen dan het rechtstreeks te horen van tevreden klanten. Stimuleer dan ook je huidige je klanten of fans om beoordelingen of om ervaringen na te laten. Dit kan net het duwtje zijn dat je doelgroep nodig heeft om over te gaan tot contact of een aankoop.

  8. Schrijf voor je doelgroep en hou het kort maar krachtig
    Een Facebook pagina is geen persoonlijk dagboek. Bij het schrijven van content stel je best altijd de vraag: wat heeft mijn lezer hieraan? Beperk verder je boodschap tot echt de essentie. Sociale media is zeer vluchtig, dus je eerste zinnen moeten al uitnodigen om verder te lezen.

  9. Experimenteer erop los met je content
    Ieder doelgroep is anders, dit betekent dus dat “de perfecte post” niet bestaat. Wat kan werken voor één onderneming kan een flop zijn voor een ander. Het voordeel van Facebook is dat het meetbaar is. Van iedere post kan je namelijk het bereik opvolgen. Test daarom zelf wat je doelgroep het liefste heeft, probeer bijvoorbeeld tekst te combineren met beelden. Of misschien is je doelgroep wel geïnteresseerd in je interne keuken, in hoe je product of dienst precies tot stand komt? 

  10. Installeer Facebook op je smartphone, zodat je sneller kunt reageren op berichten
    Dit maakt jouw leven gemakkelijker. En je klanten en fans zullen dit waarderen. Maar ook Facebook zal je beter doen scoren als ze zien dat je zeer snel reageert op bijvoorbeeld privéberichten.

Alles nog eens op een rij

Beide kanalen worden gebruikt om de online visibiliteit van je onderneming te verhogen. Zie het als manieren voor je onderneming om je doelgroep digitaal te bereiken en andersom. Hieronder overzicht van elk kanaal en de bijhorende voor- en nadelen:
Wat is een Facebook pagina?

Een pagina op Facebook waarbij je als onderneming of merk, contact kunt maken met je klanten of fans. Je kunt via je pagina rechtstreeks tekst, foto’s of video’s posten over je producten of diensten. De personen die je pagina op Facebook leuk vinden of volgen, zien vervolgens je updates via zijn of haar nieuwsoverzicht.

Voordelen:

  • Gratis in gebruik
  • Snel op te zetten
  • Gemakkelijk in beheer
  • Geen onderhoud nodig
  • Mogelijkheid om heel gericht te adverteren
Nadelen:
  • Regelmatig maken van posts vergt tijd
  • Beperkt in personalisatie
  • Functionaliteiten afhankelijk van Facebook 
  • Algoritmes van Facebook bepalen je bereik

Wat is een website?

Een verzameling van één of meerdere webpagina’s op het internet. Deze kan gebruikt worden om meer informatie weer te geven over je onderneming en is bereikbaar via een unieke URL. Als eigenaar van de website heb je de volledige vrijheid om deze vorm te geven aan de hand van teksten, afbeeldingen, video’s, kleuren, etc… 
 
Voordelen:
  • Professionele uitstraling
  • Mogelijkheid tot je eigen unieke identiteit
  • Volledig in eigen beheer
  • Groter potentieel bereik
  • Draagt meer bij tot Google’s zoekalgoritme
 
Nadelen:
  • Vergt hogere kost of expertise
  • Meer werk om doelgroep te bereiken
  • Regelmatig onderhoud nodig (security)

Conclusie

Heb je de mogelijkheden om voor beide kanalen te gaan, zeker doen. Zit je echter in de situatie waar je je afvraagt met welk kanaal te beginnen, overweeg dan zeker om te starten met een Facebook pagina. Dit kan met zeer beperkte middelen al behoorlijke resultaten opleveren.

Bied je producten of diensten aan die erg visueel zijn? Dan is een sociale media kanaal als Facebook alvast aan te raden. Je hebt namelijk een berg van content die je kunt delen om je doelgroep te overtuigen. Enkele voorbeelden: lekkere gerechtjes bij restaurants, een gezellige inrichting van een bar of voltooide renovatiewerken bij een bouwbedrijf. Het komt erop neer dat mensen graag willen zien wat ze kopen. En niets beter dan het gewoonweg voor te schotelen om hen te overtuigen.

Ming Wai Leung

Ming Wai Leung

Hallo! Ik ben Ming. Een optimist van aard en fan van bedrijven die voluit voor hun klanten gaan. Want een goede klantbeleving, daar hou ik van. En van Aziatisch eten, natuurlijk. Heb je vraag voor mij? Contacteer me gerust!

andere onderwerpen

banner-martine

[CASE] Een nieuwe huisstijl voor Kinder- en gezinscoach Martine

Kinder- en gezinscoach Martine ging in het najaar van 2022 op zoek naar een partner die kon helpen om haar online aanwezigheid te verbeteren. Ze ...
Scroll naar boven

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.