De beste manier om te adverteren op Facebook

De beste manier om te adverteren op Facebook

Konskie,,Poland,-,August,18,,2019:,Facebook,Ads,Logo,Displayed
Lokken je posts op Facebook niet veel reacties uit? Of wil je gewoon meer mensen bereiken? Dan is adverteren op Facebook misschien wel de ideale oplossing voor jou!
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Ik heb dat al eens gedaan.. Een bericht promoten toch?

Er zijn twee manieren om te adverteren op Facebook. Je kunt er inderdaad voor kiezen om 1. een bericht te promoten, of 2. om te adverteren via Facebook’s advertentiebeheer. In beide gevallen brengt Facebook in ruil voor adverteerbudget, jouw boodschap extra in de kijker. 

De ‘beste manier’ om te adverteren op Facebook hangt af van je doelstellingen en natuurlijk ook je ervaring met Facebook zelf. We lichten hieronder daarom de voor-en nadelen even voor je toe.

Twee manieren om te adverteren op Facebook

Dit is de meest eenvoudige manier om te adverteren op Facebook. Nadat je een bericht hebt gepubliceerd, kan je onderaan je bericht simpelweg op de knop ‘bericht promoten’ klikken. Na het kiezen van je doel, de mensen die je wenst te bereiken en het maximaal te spenderen budget, is je advertentie zo goed als klaar. 

Voordelen:

  • Snel: in een paar klikken ben je klaar
  • Gemakkelijk: geen voorkennis nodig
Nadelen:
  • Keuze uit slechts 4 campagnedoelen
  • Beperkte mogelijkheden om je doelgroep te bepalen
  • Geen mogelijkheid om tekst, beeld of knoppen te personaliseren
  • Geen manier om budget geoptimaliseerd in te zetten

Adverteren via Facebook's advertentiebeheer is de tweede manier. Dit vraagt al iets meer kennis van hoe Facebook werkt, maar bevat veel meer mogelijkheden. Advertentiebeheer is namelijk een (gratis!) tool van Facebook, waarin je advertentiecampagnes kunt opzetten met tal van bijkomende functionaliteiten. Net zoals bij 'een bericht promoten', ga je ook hier adverteerbudget geven aan Facebook, om je boodschap extra in de kijker te zetten.
 
Voordelen:
  • Maar liefst 11 verschillende campagnedoelen
  • Er kan rekening gehouden worden met de fase waarin je potentiële klant zich bevindt
  • Je kunt zeer nauwkeurig targetten op specifieke doelgroepen
  • Mogelijkheid om per toestel of advertentielocatie je boodschap te personaliseren
  • Betere inzet van adverteerbudget (vb. dmv bodstrategie) 
  • Rapportering laat beter toe om bijsturingen te doen op advertentieniveau
Nadelen:
  • Leercurve van de tool
  • Een goede advertentie opzetten kost meer tijd
  • Af-en-toe wat lichte frustraties van hoe 'snel' de tool is 😄

Wat is nu de beste manier om te adverteren op Facebook?

Dit hangt af van je eigen tijd, kennis en interesse om je erin te verdiepen.

Heb je nog niet zoveel ervaring met Facebook? Dan start je best met het promoten van je berichten. Kies dan voor een post die organisch reeds goed presteert, want dit wil zeggen dat je post in de smaak valt bij je volgers. Promoot vervolgens dit bericht om meer betrokkenheid te creëren en meer mensen te bereiken.

Eénmaal je wat meer bekend bent met adverteren op Facebook, dan kan je beginnen experimenteren met Facebook’s advertentiebeheer. Wat complexer, maar éénmaal je ermee weg bent biedt deze manier veel meer mogelijkheden om doelgericht te adverteren. Zo kun je op termijn je advertentiecampagnes zo gaan optimaliseren, zodat je het meeste uit je adverteerbudget kunt halen.

Het succes van je advertenties meten

Adverteren op Facebook stopt niet bij het opzetten van advertenties. Het is van belang om de resultaten van je campagnes continu te blijven monitoren, zodat je steeds kunt bijsturen indien nodig. Dat is het grootste voordeel van adverteren op social media, want je kunt meteen optimalisaties doorvoeren die direct invloed hebben op de resultaten van je advertenties.

Tip
: je kunt hiervoor de handige Facebook Ads app voor je smartphone gebruiken!

Ben je van plan om nieuwe bezoekers aan te trekken op je website? Dan raden we aan om Facebook-pixel te installeren op je website. Zo kun je het surfgedrag van de bezoekers op je website opvolgen en hiermee rekening houden bij je toekomstige advertentiecampagnes.

Facebook-pixel is een stukje code die je toevoegt aan de broncode van je website. Dit zorgt ervoor dat telkens als je website geladen wordt, de pixel door middel van cookies gaat proberen om de bezoekers te koppelen aan een Facebook-account. ​

Conclusie

Adverteren op Facebook brengt heel wat voordelen met zich mee. Mits een goede voorbereiding, zal je op het einde van de rit succesvolle resultaten kunnen voorleggen. Ben je nog niet zo ervaren op Facebook? Start gerust met je goed presterende berichten te promoten. Dit zal je zeker helpen om meer mensen te bereiken. Heb je al wat meer ervaring op Facebook, dan kan je gaan experimenteren met adverteren via advertentiebeheer. Het kost je wat meer werk, maar op termijn ga je betere resultaten uit je advertentiecampagnes kunnen halen. 

Wil je zelf aan de slag met adverteren op Facebook, maar wil je toch nog wat meer informatie over hoe je dit het best aanpakt? 
We zijn er om je te helpen.

Debby Decoster

Debby Decoster

Hallo! Ik ben Debby, studente Marketing aan de UCLL die je altijd zal bijstaan met een smile. Als stiekeme taalpurist zet ik steeds de puntjes op de i. Ik ben helemaal fan van een klantgerichte aanpak… en pasta! Heb je vragen? Dan mag je mij zeker contacteren!

andere onderwerpen

Case VELOR architecten - featured image II

[CASE] Geen zorgen meer over social media voor VELOR architecten

Voor VELOR architecten voelde het beheer van hun social media aan als een noodzakelijk kwaad. Beide architecten staken, naar hun gevoel, te veel tijd in het onderhouden van hun social media kanalen. Ze zochten daarom naar een partij die hun daarin kon bijstaan.

Scroll to Top

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.