Say hello to Staycation!
De zomer van alle Belgen zal waarschijnlijk beperkt worden tot reizen in eigen land. Sommige bedrijven zijn hierdoor enorm getroffen, denk aan vliegtuigmaatschappijen of lokale reisagentschappen. Voor andere sectoren in België kan het veranderd reisgedrag ook opportuniteiten met zich meebrengen.
Minder reizen naar het buitenland, betekent meer vraag naar lokale activiteiten. En daar moet jij als bedrijf op zien in te spelen, door je relevant te maken in de ogen van de ‘nieuwe‘ Belgische toeristen.
Minder reizen naar het buitenland, betekent meer vraag naar lokale activiteiten. En daar moet jij als bedrijf op zien in te spelen, door je relevant te maken in de ogen van de ‘nieuwe‘ Belgische toeristen.

Waarom is veranderen als onderneming soms nodig?
Stilzitten is achteruitgaan. En de realiteit is dat vele bedrijven dit hebben ondervonden tijdens deze periode.
Er zijn ook uitzonderingen. Bedrijven die zich enorm snel hebben aangepast, om zichzelf terug relevant te maken voor bepaalde doelgroepen. Je hoeft het niet ver te gaan zoeken, denk aan de zelfstandige schrijnwerkers die overgeschakeld zijn naar het maken van plexiglas-schermen voor winkels en kantoren. De horeca die een cocktailservice gestart zijn of doe-het-zelf-maaltijdpakketten zijn gaan leveren. Lokale retailers die gestart zijn met een webshop of persoonlijke leveringen gaan doen. Denk aan textieldrukkerijen die ingezet hebben op gepersonaliseerde mondmaskers voor bedrijven.
Of wat dacht je van het Kempisch evenementenbureau, die op de proppen kwam met een BBQ-tochtje op het water?
Er zijn ook uitzonderingen. Bedrijven die zich enorm snel hebben aangepast, om zichzelf terug relevant te maken voor bepaalde doelgroepen. Je hoeft het niet ver te gaan zoeken, denk aan de zelfstandige schrijnwerkers die overgeschakeld zijn naar het maken van plexiglas-schermen voor winkels en kantoren. De horeca die een cocktailservice gestart zijn of doe-het-zelf-maaltijdpakketten zijn gaan leveren. Lokale retailers die gestart zijn met een webshop of persoonlijke leveringen gaan doen. Denk aan textieldrukkerijen die ingezet hebben op gepersonaliseerde mondmaskers voor bedrijven.
Of wat dacht je van het Kempisch evenementenbureau, die op de proppen kwam met een BBQ-tochtje op het water?

Het is duidelijk dat creatief omgaan met de situatie, ook zijn vruchten afwerpen. Deze verandering is nodig om de opportuniteiten van de nieuwe situatie te omarmen. Sommige zijn hier sneller in dan anderen en dat is helemaal niet erg. Het ligt wel volledig in jouw handen om actie te ondernemen.
Een trekpleister worden deze zomer
De zomer (en misschien zelfs de komende jaren) van de Belgen zal er anders uitzien dan anders. In plaats van verre bestemmingen in het buitenland, zal de meerderheid kiezen voor bestemmingen in de buurt. Een vakantie in eigen land, de lokale trekpleisters ontdekken, dat is waar het voor velen om zal draaien. Maar hoe krijg jij dan deze mensen tot bij jou, de ‘nieuwe’ Belgische toeristen van deze zomer? Bijvoorbeeld als horecazaak?
Probeer je hiervoor eens voor te stellen in de schoenen van je klant. Je wilt leuke plannen maken voor het weekend en denkt hierbij aan een uitstapje naar de Ardennen. Je wilt vooraf een idee hebben van wat er te doen valt, welke bezichtigingen de moeite waard zijn. Dus je gaat eens zoeken op “Bezichtigingen in de Ardennen” en begint vlijtig neer te pennen wat je allemaal moet gaan bezoeken. Merk je nu zelf in deze oefening, dat een eet- of drinkgelegenheid misschien niet het eerste is waaraan je dacht?
Dit is waar je als bedrijf over hoort na te denken, waar lever ik waarde in zo een uitstap van mijn klant (de befaamde customer journey)? Ga vervolgens eens na, welke bezichtigingen in mijn buurt vind ik zelf de moeite waard? En is er dan een mogelijkheid om samen te werken? Kan ik samen met een andere partij meer waarde leveren aan mijn doelgroep?
Concrete tips voor horeca: overweeg met andere mede-ondernemers om wandelingen of activiteiten in je buurt uit te stippelen, zo hoeft je klant zich niet meer druk te maken rond planning.
Probeer je hiervoor eens voor te stellen in de schoenen van je klant. Je wilt leuke plannen maken voor het weekend en denkt hierbij aan een uitstapje naar de Ardennen. Je wilt vooraf een idee hebben van wat er te doen valt, welke bezichtigingen de moeite waard zijn. Dus je gaat eens zoeken op “Bezichtigingen in de Ardennen” en begint vlijtig neer te pennen wat je allemaal moet gaan bezoeken. Merk je nu zelf in deze oefening, dat een eet- of drinkgelegenheid misschien niet het eerste is waaraan je dacht?
Dit is waar je als bedrijf over hoort na te denken, waar lever ik waarde in zo een uitstap van mijn klant (de befaamde customer journey)? Ga vervolgens eens na, welke bezichtigingen in mijn buurt vind ik zelf de moeite waard? En is er dan een mogelijkheid om samen te werken? Kan ik samen met een andere partij meer waarde leveren aan mijn doelgroep?
Concrete tips voor horeca: overweeg met andere mede-ondernemers om wandelingen of activiteiten in je buurt uit te stippelen, zo hoeft je klant zich niet meer druk te maken rond planning.
Conclusie
Denk aan het totaalplaatje van je doelgroep. Wat bezoeken ze voor- en na jou? Wees zo inventief als je zelf wilt in het creeren van een totaalaanbod, denk zeker aan uiteenlopende partners of activiteiten. Er zijn ongetwijfeld mensen die fan zijn van historische bezichtigingen gecombineerd met tapas. Maar eveneens ook die eerst zeer sportief willen zijn vooraleer ze gaan tafelen.
Er zijn oneindig veel mogelijkheden om de trekpleister te worden van de zomer. De key-takeaway: jouw taak is om zoveel mogelijk bij te dragen aan het dagje-uit van je klant!