Efficiënter Facebook en Instagram van je onderneming beheren

Efficiënter Facebook en Instagram van je onderneming beheren

5. Efficiënt je Facebook en Instagram bedrijfsprofielen beheren - Social media kost tijd web
Je hebt de eerste stap gezet naar social media, goed bezig! Maar wat nu? Hoe onderhoud je je social media kanalen zo efficiënt mogelijk? Dit is een vraag die wij vaak te horen krijgen. We geven je daarom enkele tips om tijd uit te sparen.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Hoeveel uren per dag moet ik dan in social media steken?

Hoeveel tijd je in je social media kanalen moet steken, is afhankelijk van jouw specifieke doel. Dit kan voor iedere onderneming anders zijn. Denk daarom eens na over waarom je social media precies wilt gebruiken? Wil je bijvoorbeeld meer naamsbekendheid genereren, bezoekers iets bijbrengen, expertise aantonen…?

Breng je doelstellingen duidelijk in kaart, zodat je weet waar je naar moet werken. Belangrijke vraag hierbij is ook: gebruik je social media als aanvulling op je bestaande marketingactiviteiten of is social media het enige marketingkanaal dat je gebruikt? In dit laatste geval weet je dat je waarschijnlijk wat meer tijd moet gaan steken in je social media accounts om deze te laten werken.

Content is king

Alles valt of staat natuurlijk met wat je precies post op je social media kanalen en dit is ook meteen waar de meeste ondernemingen mee worstelen. Want social media hebben, is één. Maar je moet het natuurlijk ook onderhouden en voldoende (én interessante) content posten.

Hoe pak je dat aan? Denk na over je ideale klant, je doelpubliek. Denk aan wat hun bezighoudt en waar zij bijgevolg meer over zouden willen leren/lezen. Laat zien waar jouw product/dienst hun mee kan helpen. Probeer vervolgens af te wisselen van content. Plaats foto’s, maar durf ook eens met video experimenteren. (Ter info: een Facebookbericht met video, wordt beter onthouden dan berichten met foto of enkel tekst). Maar stel bijvoorbeeld ook vragen aan je doelpubliek om zo in interactie te kunnen gaan en bijgevolg je bereik te vergroten.

Tip: gebruik inhaakmomenten zoals bepaalde feestdagen of actualiteit om over te communiceren. Het jezelf helemaal gemakkelijk maken? Maak dan gebruik van een zogenaamde contentkalender. De bedoeling van een contentkalender is dat je je content op voorhand gaat bepalen en opstellen, zodat je deze in kunt plannen. Je gaat als het ware vooruitwerken, zodat je achteraf minder hoeft te stressen over wat en wanneer je gaat posten. Handig, toch? Er bestaan hiervoor specifieke tools, maar vaak kom je al een heel eind met een simpel Excelbestand.
Als je een keer je weg gevonden hebt in het schrijven van je content (we kunnen het niet ontkennen, in het begin is het even zoeken), is het belangrijk om even terug te blikken op je voorgaande posts en deze te analyseren, zodat je hieruit kunt leren. Neem de Facebook en/of Instagram statistieken erbij en bekijk welke berichten het goed deden. Welke berichten zorgden voor het meest bereik, de meeste interacties… kortom wat vond jouw doelpubliek het leukst? Hier kan je dan in de toekomst rekening mee houden.

Pro tip hierbij: herhaling werkt. Probeer dus zeker eens een goed presterend bericht opnieuw te posten, met bijvoorbeeld een andere visual of een iets andere insteek.

Tijd besparen? Plan je berichten via Facebook Business Suite

We horen je al denken, social media kanalen inzetten, allemaal leuk en wel… Maar hoe zorg je nu dat je hier tijd mee kunt besparen? Een eenduidig antwoord is er helaas niet. Wel zijn er tools die je helpen om je social media eenvoudig(er) te beheren, zodat je berichten op voorhand kunt plannen.

Er bestaan tal van betalende tools om jouw social media te beheren, maar wist je dat je dit ook gratis via bestaande Facebook tools kunt? Wanneer we specifiek kijken naar Facebook en Instagram bijvoorbeeld, kan je perfect gebruik maken van Facebook Business Suite. Deze tool stelt je in staat om Facebook en/of Instagram berichten voor te bereiden en te plannen. (Als je liever met je smartphone werkt, kun je overigens ook de Facebook Business Suite app downloaden.)

Conclusie

Het komt er dus op neer dat een goede voorbereiding je al een hele eind vooruit helpt. Content maken en plaatsen op social media gaat in het begin altijd wat meer tijd in beslag nemen. Maar als je (twee)wekelijks wat tijd maakt om content voor te bereiden en in te plannen, kan je vooruit werken en hoef je je hoofd hier op het laatste moment niet over te breken.

Zit je zelf nog met vragen over hoe jij je social media accounts best beheert? Contacteer ons gerust en we luisteren graag naar jouw verhaal!

Romina Stouten

Romina Stouten

Altijd enthousiast, met een flinke dosis aan nieuwsgierigheid. Fan van social media (en ook van online shoppen). Klantgerichte marketing campagnes uitwerken? Dat is mijn ding! Graag eens van gedachten wisselen? Contacteer me gerust!

andere onderwerpen

De kenmerken van een gebruiksvriendelijke webshop

De kenmerken van een gebruiksvriendelijke webshop

Valt de verkoop van je webshop momenteel tegen? Of twijfel je of deze gebruiksvriendelijk is voor jouw bezoekers? We geven jou alvast de voordelen en een aantal tips mee om hier verandering in te brengen.

Scroll to Top

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.