De kenmerken van een gebruiksvriendelijke webshop - Digital Nomads

De kenmerken van een gebruiksvriendelijke webshop

De kenmerken van een gebruiksvriendelijke webshop
Valt de verkoop van je webshop momenteel tegen? Of twijfel je of deze gebruiksvriendelijk is voor jouw bezoekers? We geven jou alvast de voordelen en een aantal tips mee om hier verandering in te brengen.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Hoe zorg ik dan voor een gebruiksvriendelijke webshop?

Een gebruiksvriendelijke webshop is er één waar bezoekers graag naartoe surfen en een aangenaam bestelproces ervaren. Je maakt het je bezoekers als het ware zo eenvoudig mogelijk om een aankoop te doen. Maar hoe ziet zo’n gebruiksvriendelijke webshop er dan concreet uit?

Eerst en vooral moet je aandacht besteden aan herkenbaarheid. Je plaatst een aantal elementen waar bezoekers ze verwachten. Op deze manier zorg je ervoor dat bezoekers heel gemakkelijk de weg vinden op je webshop. 

Zo plaats je bijvoorbeeld je logo linksbovenaan, het winkelmandje rechtsbovenaan en een eventuele chatfunctionaliteit rechtsonderaan.

Een ander belangrijk element is de structuur van je webshop. Je plaatst belangrijke info (die je bezoekers direct moeten zien) helemaal bovenaan. Zo hoeven jouw bezoekers niet noodzakelijk te scrollen om deze info terug te vinden… Want als er één ding is dat je moet weten, is het wel dat je het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk moet maken. Je moet hun als het ware zo weinig mogelijk handelingen laten doen om dàt te laten vinden waar ze naar op zoek zijn.

Met een goede navigatie kom je al een eind ver

Bezoekers komen op je webshop om te shoppen en dus ook om jouw producten te bekijken en te vergelijken. Een goede navigatie is dus een must! Check daarom te allen tijde of je webshop goed wordt weergegeven op zowel desktop als mobiel. Let bij de mobiele versie vooral op de grootte van de knopjes. Vaak zijn deze te klein, waardoor het heel moeilijk is om erop te klikken. Dat is natuurlijk een gemiste kans!

Tip: om bezoekers zo snel mogelijk te laten navigeren doorheen je webshop kan je kruimelpaden/breadcrumbs invoegen. Op deze manier kunnen de bezoekers gemakkelijk terugkeren naar de vorige pagina’s die ze bekeken hebben. 

Een kruimelpad/breadcrumb toont de eerdere stappen die de bezoeker heeft gezet doorheen de webshop.

Een goede navigatie draagt bij tot een gebruiksvriendelijke webshop

Wanneer een bezoeker op je webshop landt, wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk laten overgaan tot een aankoop. We raden je daarom aan om zeer to the point te werken. Less is more, zeggen ze wel eens! 😉 Eenmaal de bezoeker beslist om over te gaan tot aankoop, zorg je voor zo min mogelijk afleiding. Je plaatst dan best korte, maar duidelijke tekstjes die je bezoeker eenvoudig gidsen door hun bestelproces, zodat dit vlot verloopt. Het zal je niet verbazen, maar dit is cruciaal om te voorkomen dat bezoekers afhaken.

Good design is the silent seller

Vanzelfsprekend hangt een gebruiksvriendelijke webshop ook samen met een mooi en verzorgd design. Zorg voor rust door gebruik te maken van witregels en kleuren die goed samen passen. Vergeet daarbij niet de opbouw van je pagina’s. Zorg ervoor dat je pagina’s consistent zijn en op dezelfde manier zijn opgebouwd qua structuur en lay-out.

Denk bij je webshop bovendien aan je klantenservice, want deze bied je niet enkel offline aan. Hoe je dit doet? Door middel van helpfuncties, zoals bijvoorbeeld een zoekfunctie. Op deze manier help je bezoekers snel iets terug te vinden op je webshop. Daarnaast kan je ook een chatfunctionaliteit voorzien, waarop bezoekers jou onmiddellijk kunnen contacteren wanneer er iets misgaat of vragen hebben. Pas hiermee wel op. Voorzie dergelijke chatfunctie enkel en alleen wanneer je weet dat je op de vragen van je klanten kunt antwoorden. Met andere woorden: heb je tijd om een chatfunctionaliteit te beheren? Zo niet, kan je je best houden aan een contactpagina waar je duidelijk de contactgegevens vermeldt (denk aan: emailadres en telefoonnummer), zodat klanten je kunnen contacteren bij vragen.

Als je merkt dat je vaak dezelfde vragen krijgt, kan je een FAQ (Frequently Asked Questions) pagina overwegen. Daar kan je een opsomming maken met vragen uit het verleden en het antwoord daarop, zodat bezoekers jou daarvoor niet moeten contacteren.

Wat levert een goede webshop mij nu eigenlijk op?

De gebruiksvriendelijkheid van een webshop is een heel groot onderdeel van de totale klantenbeleving. En wanneer de klantenbeleving top is, zal je ook zien dat de bezoekers op je webshop sneller overgaan tot aankoop en ook sneller geneigd zullen zijn om later terug bij jou te kopen. Onrechtstreeks leidt een goede webshop dus ook tot een hogere klantenloyaliteit.

Daarnaast zal een webshop met filters en zoeksuggesties resulteren in betere zoekresultaten voor de bezoekers en zal dit de keuzestress verminderen. Zo worden bezoekers niet overrompeld met jouw totale aanbod. Nee, ze kunnen jouw aanbod verfijnen naar hun specifieke wensen, en zo (hopelijk) ook weer sneller overgaan tot een aankoop.

Een gebruiksvriendelijke webshop geeft meteen de juiste zoekresultaten

Conclusie

Het belangrijkste om te onthouden, is dat je het je bezoekers altijd zo gemakkelijk mogelijk moet maken. Als je webshop gestructureerd in elkaar zit en het bestelproces eenvoudig is, vinden bezoekers het leuk om online bij jou te shoppen en keren ze gegarandeerd terug!

Heb je nog vragen over hoe je je bestaande webshop gebruiksvriendelijker maakt of overweeg je om zelf aan de slag te gaan met een webshop en kan je wel wat hulp gebruiken? Wij staan altijd open voor een babbeltje!

Debby Decoster

Debby Decoster

Hallo! Ik ben Debby, studente Marketing aan de UCLL die je altijd zal bijstaan met een smile. Als stiekeme taalpurist zet ik steeds de puntjes op de i. Ik ben helemaal fan van een klantgerichte aanpak… en pasta! Heb je vragen? Dan mag je mij zeker contacteren!

andere onderwerpen

Case VELOR architecten - featured image II

[CASE] Geen zorgen meer over social media voor VELOR architecten

Voor VELOR architecten voelde het beheer van hun social media aan als een noodzakelijk kwaad. Beide architecten staken, naar hun gevoel, te veel tijd in het onderhouden van hun social media kanalen. Ze zochten daarom naar een partij die hun daarin kon bijstaan.

Scroll to Top

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.