Zijn reviews interessant voor mijn onderneming?
Wanneer we denken aan reviews, denken we maar al te vaak aan productreviews op webshops, zoals een Bol.com of Amazon. Maar, het zal je niet verbazen, het gaat verder dan dat! Vanaf het moment dat je online aanwezig bent met je onderneming (denk aan: Facebook, Instagram, website…) kunnen reviews van groot belang zijn. Ook als je niets verkoopt online, kunnen mensen nog steeds een review achterlaten (bijvoorbeeld op Google) over hoe ze het contact met jouw onderneming hebben ervaren.
Dus ja! Reviews zijn interessant voor jouw onderneming… en dan al zéker de positieve reviews. Want deze kunnen potentiële klanten over de streep halen om voor jouw onderneming te kiezen. Want vandaag de dag is online vergelijken één van de eerste stappen die consumenten ondernemen vooraleer ze overgaan tot de aankoop van een product of dienst.
Waarom zijn online reviews zo belangrijk?
Simpel, reviews verhogen conversies. En dat is meermaals uit studies gebleken. Het blijkt namelijk zo dat 90% van de mensen die online een review leest, aangeeft dat positieve reviews een invloed hebben op hun aankoopbeslissing. Het is vaak net dat tikkeltje extra dat mensen nodig hebben om de knoop door te hakken.
Een positieve review kan de bezoeker op je website of webshop nét dat duwtje in de rug geven om te kiezen voor jouw dienst of product.
Hoe reviews verzamelen?
Oké dus, we weten dat reviews jouw omzet kunnen verhogen… Want daar komt het op neer 😇. Maar hoe zorg je er dan voor dat tevreden klanten een positieve review over jouw onderneming of product/dienst achterlaten? Het antwoord hier is ook weer heel simpel: gewoon vragen! De meeste klanten vinden het namelijk geen probleem om een review te schrijven.
Ga hiervoor in eerste instantie na wie je ‘beste’ klanten zijn. Dit zijn de klanten die al herhaalaankopen gedaan hebben, bestellingen plaatsten met hoge bestelwaarde of al lange tijd klant zijn. Stimuleer deze klanten om een review te schrijven door middel van een (automatische) mail, waarin je bovendien duidelijk vermeld wat er met die review gebeurt.
Tip: beloon je klanten voor hun review door korting aan te bieden op een volgende aankoop!
Reageren op slechte reviews
Helaas is niemand perfect… Een iets-minder-goede review kan dus zeker eens voorvallen, maar laat dat geen showstopper zijn! Want negatieve reviews kunnen namelijk heel waardevol zijn. Deze kunnen inzichten bieden in waar je als onderneming nog kunt verbeteren. Reageer daarom ook altijd op deze reviews (op een gepaste manier uiteraard) en laat zien dat er geluisterd wordt. Dat wordt gegarandeerd geapprecieerd.
Wist je dat: bedrijven die uitsluitend goede reviews hebben minder geloofwaardig overkomen dan bedrijven waar er af en toe een paar minder goede reviews bij zitten? Er wordt namelijk al snel de reflex gemaakt dat de reviews nep zijn, waardoor klanten afhaken.
