Uitdaging: de online verkoop van de webshop stimuleren
2020, het jaar waarin we allemaal te maken kregen met een nieuw virus… Maar ook een jaar waarin het retaillandschap zware klappen kreeg, want winkels moesten noodgedwongen hun deuren sluiten. Terwijl de online shops dan weer boomden. Zo ook richtte dameskledingzaak Stefano een eigen webshop in. Op die manier konden klanten snel en eenvoudig online shoppen bij hun favoriete winkel… of toch niet?
Begin 2021 contacteerde de eigenaar Digital Nomads met de vraag om de webshop te optimaliseren. Want de online verkoop verliep helaas stroever dan verwacht.
Overstap naar een nieuwe webshop
Doelstelling: nieuwe en bestaande klanten overtuigen om online te kopen via Stefano
Wat er reeds lag: een eerste webshop, zelf opgezet via een kant-en-klaar systeem, en een goede volgersbasis op Facebook en Instagram
Plan van aanpak: na onze eerste kick-off meeting was het duidelijk aan welke wensen de shop moest voldoen. We besloten samen om over te schakelen naar een nieuw platform. We kozen hier voor Shopify, 1 van de bekendere e-commerce spelers op de markt, voor haar eenvoud in gebruik… want dat was één van de vereisten 😉 Zo gezegd, zo gedaan. In slechts 1 maand tijd hebben we een volledig nieuwe webshop opgezet, die volledig zelf beheerd kan worden door de medewerkers van Stefano.



What else?
Stefano heeft doorheen de jaren een mooie volgersbasis opgebouwd op Facebook en Instagram. Een gemiste kans om hier niet verder op in te zetten. Daarom heeft ons team de nieuwe Shopify webshop gekoppeld aan een Facebook en Instagram Shop. Zo is het voor volgers eenvoudig om de nieuwe collecties te bekijken via Facebook en Instagram en door de shop te bladeren zonder hun favoriete social media kanaal te verlaten… Lekker handig!
Een groot voordeel van de Facebook en Instagram shop is dat de voorraad één op één gesynchroniseerd is met de Shopify webshop. Het is een kleine kunst om de juiste linken te leggen. Daarna heb je maar 1 kanaal (namelijk de webshop zelf) om te beheren. Nieuw toegevoegde artikelen op de webshop worden namelijk meteen mee overgenomen in de Facebook en Instagram shop. Dit zijn dus minder kopzorgen.
De laatste puntjes op de i zetten
Want dat is nog niet alles. We voerden als laatste een review uit van de social media kanalen en definieerden een aantal quick-wins, namelijk: kleine optimalisaties die snel door te voeren waren. Zo kreeg de Instagram pagina een nieuwe look en feel en gaven we adviezen rond hoe en wat je best post op social media. Weet jij de verschillen te spotten?

Logo optimalisatie
Bio optimalisatie
Highlights optimalisatie
Content optimalisatie

Logo branding
Bio structuur
Highlights branding

Het resultaat: meer verkoop in 1,5 maand dan met de vorige webshop op één jaar tijd
“De webshop slaat aan. We hebben op 1,5 maand al meer verkocht dan met de vorige webshop op een jaar. We krijgen bovendien meer vragen binnen via onze social media kanalen en merken dat klanten eenvoudiger hun weg vinden naar onze webshop. Zo krijgen we toch heel wat berichtjes van klanten die ons via Google gevonden hebben en die bijvoorbeeld kledingstukken aan de kant willen laten leggen in de winkel. Een geslaagd traject, als je het mij vraagt!”
Met de juiste mensen en de juiste kennis kan het écht lukken. Aldus Stefaan Van Leemputten, zaakvoerder van dameskledingzaak Stefano.
Conclusie
Net zoals we reeds vermeldden in onze blog, een goede webshop is er één die bezoekers het zo gemakkelijk mogelijk maakt om een product te vinden én af te rekenen. Zo geraken bezoekers overtuigd om online bij jou te shoppen en keren ze gegarandeerd terug!
Heb je nog vragen over hoe je je bestaande webshop gebruiksvriendelijker maakt of overweeg je om zelf aan de slag te gaan met een webshop en kan je wel wat hulp gebruiken? Wij staan altijd open voor een babbeltje!