Waarom is TikTok zo populair?

Waarom is TikTok zo populair?

6. Waarom is TikTok zo populair
TikTok, je hebt er ongetwijfeld al van gehoord. Kom meer te weten over deze razend populaire app en ontdek of TikTok voor jouw onderneming een go of no-go is.
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

Uh.. TikTok, wat is dat precies?

TikTok is een social media app waarop je uitsluitend korte filmpjes van ongeveer 15 seconden lang kunt terugvinden. Als gebruiker ben je vrij om deze filmpjes invulling te geven, zo vind je tal van dans- en zangfilmpjes maar eveneens humoristische sketches of persoonlijke verhalen.

Het leuke aan TikTok is dat je geen expert moet zijn in het maken van video’s. Als er maar een dosis humor of creativiteit aanwezig is.

Wie gebruikt TikTok?

TikTok is één van de snelst groeiende social media apps op dit moment en is razend populair bij jongeren tussen 10 en 18 jaar. Door de lockdown is het aantal Belgische TikTok-gebruikers op een jaar tijd, bijna verdriedubbeld tot ongeveer drie miljoen gebruikers. Hoewel de app in principe enkel bestemd is voor gebruikers vanaf 13 jaar, is de leeftijd moeilijk te controleren aangezien enkel de geboortedatum ingevoerd moet worden.

Wat opvalt is, dat ook de oudere generatie meer en meer de weg heeft gevonden naar TikTok. Want ongeveer 57% van de TikTok-gebruikers, vallen in de leeftijd tussen de 18 en 34 jaar. Dus als je als onderneming vooral jongeren probeert te bereiken, dan is TikTok een social media kanaal die zeker te overwegen valt. 

Wat TikTok zo uniek maakt

TikTok onderscheidt zich van andere social media kanalen zoals Facebook, Instagram of Youtube, door de tal van mogelijkheden om in interactie te gaan met elkaar. Zoals we al vertelden zijn de voornaamste TikTok-gebruikers jongeren en waar hechten ze enorm veel belang aan? Juist, in verbinding staan met hun leeftijdsgenoten, door tal van reacties te krijgen op hun (content)inspanningen. TikTok heeft hier enorm op ingespeeld door de verschillende challenges en duetten die je via filmpjes kunt aangaan op het platform. De meeste TikTok-gebruikers hebben maar één doel, dat is hun filmpjes viraal laten gaan.

Viraal gaan betekent het supersnel verspreiden van content over heel het internet (in dit geval een TikTok-filmpje). Ook al heb je maar een paar volgers, door viraal te gaan kan je alsnog miljoenen kijkers/reacties krijgen vanuit heel de wereld.

Op TikTok kunnen filmpjes van gebruikers viraal gaan als je door het algoritme op de “For-You-page” terechtkomt. Dit is het overzicht in de app waarop je start, waarbij je alle voor jou relevante filmpjes te zien krijgt.

Inzetten op TikTok als onderneming

Komt jouw doelgroep overeen met de grootste gebruikersgroepen van TikTok (10 tot 34 jaar)? Zo ja, twijfel dan niet om eens te experimenteren met content op dit razend populair social media platform. Zo kun je jouw onderneming in de kijker zetten door korte filmpjes te maken over je producten of diensten. Vergeet hierbij niet gebruik te maken van de op-dat-moment populaire muziekjes of filters, om je content zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Inspiratie nodig? Neem de tijd om eens zelf door het overzicht van TikTok te gaan (de befaamde For-You-page), zo kom je er snel achter wat in trek is bij je doelgroep. Met de juiste content bereik je in no-time ontzettend veel mensen in België en zelfs in het buitenland. Ideaal toch?

TikTok biedt daarnaast ook de mogelijkheid om te adverteren als onderneming. Het grootste voordeel op dit moment ten opzichte van de andere social media kanalen is de omvang van het bereik dat je krijgt, tegenover het adverteerbudget dat je dient te investeren. Zo is de gemiddelde kost per 1000 weergaves of kliks, vele malen lager dan bijvoorbeeld op Facebook of Instagram. Een poging wagen? Via deze link kun je bij TikTok een advertentieaccount aanmaken.

Conclusie

Met bijna drie miljoen Belgische gebruikers valt TikTok als social media kanaal niet te negeren. Als je producten of diensten in de smaak kunnen vallen bij de grootste gebruikersgroepen (personen tussen de 10 en 34 jaar) van deze razend populaire app, dan kan het de moeite waard zijn om TikTok een kans te geven. Wil je meer te weten komen over hoe je TikTok kan inzetten voor jouw onderneming? Aarzel dan niet om ons te contacteren! 

Debby Decoster

Debby Decoster

Hallo! Ik ben Debby, studente Marketing aan de UCLL die je altijd zal bijstaan met een smile. Als stiekeme taalpurist zet ik steeds de puntjes op de i. Ik ben helemaal fan van een klantgerichte aanpak… en pasta! Heb je vragen? Dan mag je mij zeker contacteren!

andere onderwerpen

Case VELOR architecten - featured image II

[CASE] Geen zorgen meer over social media voor VELOR architecten

Voor VELOR architecten voelde het beheer van hun social media aan als een noodzakelijk kwaad. Beide architecten staken, naar hun gevoel, te veel tijd in het onderhouden van hun social media kanalen. Ze zochten daarom naar een partij die hun daarin kon bijstaan.

Scroll to Top

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.

MEER VAN DIT?

Laat ons het werk doen.
Schrijf je in en ontvang van ons de nieuwe blogs in je mailbox.